onsdag 30 juni 2010

Sommartider

Äntligen har sommarvädret nått Lofoten. Solen har de senaste veckorna bara visat sig sporadiskt och regn har blivit som en naturlig del av vår vardag. De två senaste dagarna har däremot varit fantastiskt fina. En eftermiddagsklättring vid junior veggen var given för att återigen få klättra efter ett par dagars avhållsamhet. Cissi blev eftermiddagens följeslagare. Att hänga vid klippan gav både rödbränd rygg och näst intill värmeslag.

Cissi steker i solen

Sjukt badsugna sprang vi (iaf vissa delar av bestigningen) upp till Höiavattnet, eller hur det nu stavas på Norska, som ligger halvvägs upp mot festvågtind. Här är Henningsvaers gamla vattentäkt var man kan svalka av sig vid behov. Väl uppe mötte vi mina nya roomies, Love och Lovisa som vart ute på en romantisk eftermiddagstur. Årets första dopp i Lofoten har numera avklarats.
Vy mor Henningsvaer

Love visar att även skåningar kan bada

Första doppet

I övrigt var det uppståndelse i byn under måndagen, storbrand i ett hus mitt i Henningsvaer. Henningsvaer brandväsende fick rycka ut, deras små trädgårdsslangar räckte enbart till att underhålla elden så den inte spred sig till intilliggande byggnader. Backup från Svolvaer tillkallades och släckning från både båt och bil nyttjades. Rykten går att brandman Bengtsson var snabbt vid platsen för att bidra med expertis och två hjälpande händer. Ryktena säger även att han kom hem med det största av leenden.

Resultatet av branden (tänk hur illa det gått utan Bengtsson)

Vad gäller fisket står utvecklingen stilla för min del. Ingen stor lycka ännu, väntar dock på att få att ta premiär med att fiska från båt. Har hört rykten att det är så man krokar de stora fiskarna. På med svenskpilken på 500 g och dra tills armarna stumnar. Love provade lite snabbt och krokade Torsk i mängder, innehar nu överlägset husets rekord.

Love med största svenskfisken so far

Imorgon kommer besök av mina föräldrar och mina systrar på besök. De har planerat in en liten kortsemester här uppe och jag har lyckats få ledigt på fredag så då ska vi hinna umgås lite och jag ska visa dem Lofoten. Ska bli skoj att få visa dem var jag bor denna sommar.

/Viktor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar