tisdag 20 juli 2010

Tannselesemester

Senaste tiden har det varit lite magert med blogginlägg på svenska. Men ska försöka bättra på detta nu och framöver. Största orsaken till frånvaro har varit min minisemester till Lycksele, eller närmare bestämt Tannsele. Lyckades på något mirakulöst sätt frigöra 5 dagar i följd och bokade då in en tripp för att hälsa på Linda. Att resa mellan Henningsvaer och Lycksele är inte det lättaste då ingen av platserna är någon metropol med förstklassiga förbindelser till alla orter. Men en flygresa på 25 minuter till Bodö, 7 h buss och sedan 2 h bil var det enklaste (och enda) alternativet. Otroligt skönt att komma bort ett tag, även om jag trivs väldigt bra i Lofoten så kan man ibland önska mer av temperaturen och vädret.

Vädret på den andra sidan gränsen var precis så bra som vi här i Lofoten intalat oss att det inte kan vara. Inte alltför sällan närmade sig temperaturen 25 grader och min stackars bleka hy skiftade till lätt rosa. Ibland är det härligt med Sverige! Däremot hade jag nästan glömt bort hur mycket mygg det kan vara, har fortfarande sårskorpor som påminner mig om att myggbett kliar.

Preparationer av valbiff som jag illegalt smugglat över gränsen


I Sverige kan man äta utomhus

Norrländsk soluppgång

Viktig kubbseger kl 03.00 (mindre viktigt för grannens gäster som sov i stugan 3 m bort)


Brygghäng


En otroligt skön semester, kul att tillslut få se detta omtalade Tannsele och träffa alla man hört så mycket om, väl värt ett återbesök.

Hemresan var däremot inte alls lika motiverande som ditresan, förbindelserna fungerade inte fullt lika bra på söndagar och för att överhuvudtaget kunna pussla ihop det hela fick natten spenderas utomhus i väntan på att flygplatsen skulle öppna. Här måste dock ett stort tack riktas till Lars som lämnat sitt trådlösa nätverk öppet och möjliggjorde användning av skype om man satt placerad nära hans boning, nattens räddning!

Lars hem och nedsuttet gräs

/Viktor


2 kommentarer:

  1. Detta Internet! Ständiga räddningen för att disponera/döda tiden på bästa sätt :-)
    F.Ö. Kul att du, äntligen, fick komma till the Tannsele. Hoppas du fick en skymt av Forsdala..

    SvaraRadera
  2. Mkt kul, klart jag fick en skymt av Forsdala. Det passerades ett par gånger iaf!

    SvaraRadera