måndag 19 juli 2010

Vår, sommer og høst


Vår. For noen dager siden sa Josephina til meg: Kolla, Hanna, våren har kommit til Lofoten. Syrenerna blommar. Sommeren i Nord Norge er ikke like varm som sommeren sør i Sverige. Ingen fare for hetebølge her. Den siste måneden har gjennomsnittstemperaturen vært på 11 grader. Tilsvarende var gjennomsnittstemperaturen i Gøteborg 11 grader i juni. Så våren, slik Josephina kjenner den, har endelig kommet til Lofoten.




Sommeren. Forrige fredag følte jeg at vi hadde sommeren. Det var en slik sommerkveld som man ønsker at sommerkvelder skal være. Lang, varm og lys. Vi satt ute hele natten. Drakk vin, pratet skit, fisket, hørte på musikk, danset, røkte vannpipe. Det gjelder å huske sånne kvelder. Det kan fort bli lenge til neste gang.




Når været først er fin får en passe på å ta masse bilder. Når jeg blir gammel og grå skal jeg se tilbake på disse bildene. Så kan jeg romantisere om hvor fin sommeren 2010 var. Nettene var lange, lyse og varme. Når jeg blir enda eldre (og kanskje litt dement) husker jeg nok disse sommeren fulle av kjærlighet og. Er det ikke sånn eldre husker sin ungdomstid?




Høst. Nå er det høst her. Ikke kalendermessig, men værmessig. Det blåser, regner og er kaldt. Minnebrikka på kamerat rommer ingen sånne bilder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar